A tavaszi fáradtságról


  • 2017. április 21.
A tavaszi fáradtságról

A tavasz közeledtével éreznünk kellene, amint az illatos, ébredező természet feltölt bennünket energiával, mégis ezekben a kora tavaszi napokban sokan bágyadtak, aluszékonyak, az emberek fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak. A közeledő kikelet ellenére nyoma sincs a megújuló vállalkozó kedvnek, a végtagok ólomsúlyúak, a fej mintha vattával lenne kitömve, - egyszóval erőt vesz rajtunk a tavaszi fáradtság. Minden kellemetlen tünete ellenére, a tavaszi fáradtság nem betegség, hanem a szervezet normális reakciója, amikor is a téli üzemmódról tavaszira vált át. Ez az átállás azonban tovább emészti a tél során egyébként is megcsappant energiatartalékainkat.

 

A tavaszi kimerültségért nem csupán a hormonszintek változása a felelős, hanem a hideg hónapokban megszokott étrend is. A téli táplálkozás általában zsírban gazdag és kalóriadús, a nyárhoz viszonyítva kevesebb friss gyümölcsöt és zöldségfélét fogyasztunk, és így előbb utóbb ásványi só- és vitaminhiány alakul ki.

 

A tavaszi fáradtság jelentkezése azonban nem végzetszerű, némi életmód változtatással megelőzhetjük, legalábbis jelentősen mérsékelhetjük tüneteit.

 Íme néhány kedvcsináló praktikus jótanács, amivel könnyedebbé, energikusabbá tehetjük a mindennapi rutinunkat.

 

 Változtassunk étkezési szokásainkon

Javasolt a napi többszöri, kisebb mennyiségű étkezés, így a szervezet energiaellátása egyenletes lesz, és a táplálék feldolgozása is kevesebb megterhelést jelent számára.

 

 A reggeli váltózuhany felfrissít

A meleg, bágyasztó kádfürdőzés helyett zuhanyozzunk. A reggeli váltózuhany segítségével egész nap frissek maradhatunk. Kezdjük a zuhanyzást először kellemes hőmérsékletű vízzel, majd hűtsük folyamatosan, és ezt megismételhetjük háromszor, ügyelve arra, hogy a zuhanyozást hideg vízzel fejezzük be. Ez az egyszerűen kivitelezhető otthoni szaunázás serkenti a vérkeringést, alaposan megmasszírozza izmainkat, felkelti életkedvünket.

 

 Folyadékpótlás

A megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása az év minden szakaszában rendkívül fontos. Tavasszal nem gond, ha az ajánlott 2-2,5 liter folyadéknál kicsivel többet iszunk; segít megszabadulni a tél során felgyülemlett méreganyagoktól.

 

 Reggeli

Az év minden napján fontos, hogy reggelizz, de tavasszal, amikor a fáradtság erőt vesz rajtad, talán még lényegesebb. Ha szervezeted nem kap lendületet a nap kezdetén, értelemszerűen nehezebben látod el feladataidat, kimerült leszel.

 

 C-vitamin

A tavaszi fáradtság hátterében elsősorban a vitaminhiány áll. Az immunerősítő, sejtvédő C-vitaminnal felturbózhatod szervezetedet és gyorsan megszabadulhatsz a kimerültségtől. Tabletták helyett szavazz a gyümölcsökre, zöldségekre!

 

 Tisztítókúra

Érdemes a tavaszt egy salaktalanító, tisztító kúrával kezdeni Nem szükséges komoly léböjtbe kezdened, de három napot azért mindenképpen szánj rá. Ha sikerül száműznöd a felhalmozódott salakanyagokat, tested felfrissül, elmúlik a krónikus fáradtság.

 

 Napfény

A sötét tél során testünk D-vitamin raktárai kimerülhettek, érdemes tehát az első napsugarak láttán kimerészkedni a szabadba. A D-vitamin jellegzetessége ugyanis, hogy kialakulásához napsugárra van szükség.

 

 Jóga

Tulajdonképpen bármilyen rendszeresen végzett mozgásforma segít megszabadulni a tavaszi fáradtságtól. A jóga azért különösen szerencsés választás, mert nem csak testileg, de lelkileg is segít felkészülni az új évszakra.

 

 Szauna

A szauna erősíti az immunrendszert és felpezsdíti a vérkeringést. Beindítja a test méregtelenítő folyamatait, így segít megszabadulni a tavaszi fáradságtól. Ha a hagyományos finn szauna túl meleg neked, próbálkozz az infraszaunával.

 

 Mozdulj ki!

Talán a tavasz első heteiben fáradtabbnak érzed magad, mint a hosszú tél során bármikor, ám érdemes erőt venned magadon. Egy-egy hétvégi kirándulás, a szabadban töltött idő segít abban, hogy újra formába lendülj.

 

 A test mellett ápoljuk lelkünket is

Gondolkozzunk pozitívan, legyen bennünk erős a hit, és az elkötelezettség a Jó iránt. Ne keltsünk, de kerüljük a felesleges konfliktusokat, viszont vállaljuk fel bátran a megoldásra váró problémáinkat. Az igaz emberi kapcsolatok segítenek a feszültség oldásában. Legyünk együtt többet családtagjainkkal, barátainkkal, és merítsünk erőt a felőlük áradó szeretetből. Szánjunk több időt kedvenc hobbinkra. Olvassunk könyveket, hallgassunk zenét, - a művészet befogadása lélekgyógyító.

Érdekes volt? Osszd meg: