Hogyan küzdheti le a kínzó alvászavarokat?


  • 2020. március 23.
Hogyan küzdheti le a kínzó alvászavarokat?

Álmatlan forgolódással töltött éjszakák. Fáradt, kínkeserves nappalok, szinte fizikai fájdalmakkal járó munkanapok. Ha valaha küzdött már alvászavarokkal, biztosan ismerős ez az érzés. Az alvás alapvető létszükséglet. Kielégítő mennyiségű és minőségű alvás nélkül a szervezet képtelen a megfelelő fizikai és szellemi aktivitás fenntartására.

Mi, magyarok nem alszunk jól

A felnőtt magyar lakosság fele valamilyen alvászavarral küzd. Bizonyára saját környezetében is ismer olyanokat, akik napközben gyakran panaszkodtak arra, mennyire fáradtak és milyen keveset, milyen rosszul aludtak az éjjel. Ráadásul nem csak a felnőtteket érinti ez a probléma. Magyarországon minden tizedik gyermek rosszul alszik.


Az időskori alvászavarok gyakorisága is rendkívül magas. A 65 éven felüli lakosság egyharmada rossz alvónak tartja magát, és 40%-uk szed valamilyen altatót. Pedig az egészséges öregedés alapja a megfelelő alvás.

Hogyan javítható az alvásminőség?

Az alvászavarok leküzdésére több megoldás létezik, szerencsés esetben még orvosi beavatkozás sem szükséges.


A következőket javasoljuk:


  • végezzen rendszeres testmozgást


  • magas aktivitást követően ne próbáljon meg azonnal elaludni


  • elalvás előtt próbáljon meg relaxálni


  • gondoskodjon megfelelő légkondícionálásról


  • próbálja meg feloldani a stresszt, hiszen sok esetben ez az alvászavar oka


  • napközben (is) kerülje a koffeint


  • kerülje az altatók szedését


  • ne aludjon el túl korán

Mikor érdemes szakemberhez fordulnia?

Amennyiben a fenti tanácsok nem oldották meg alvási panaszait, mindenképpen forduljon szakemberhez. A probléma hátterében ugyanis sok esetben valamilyen pszichofiziológiai, esetleg hormonális zavar állhat. Érdemes segítséget kérni, ha az alvászavar hosszútávon befolyásolja hétköznapi teljesítményét, esetleg napközbeni elalvásokat, halucinációkat és gyakori hangulatingadozást tapasztal.


Az alvásproblémák rendkívül komoly következményekkel is járhatnak, ne vegye őket félvállról. 


Ha alvásproblémáiról vagy azok megelőzéséről szeretne szakemberrel beszélgetni, látogasson el a 2020-as Egészség kiállításra

 

Érdekes volt? Osszd meg: