Jó bőrben


  • 2017. március 13.
Jó bőrben


Jó bőrben

Forrás: Egyed Gabriella, dietetikus  |  2011.11.17


Testápoló szerek, kozmetikumok sokasága ígér nekünk egészséges, fiatalos bőrt. Vajon csak ilyen „külső”, meglehetősen borsos árú eszközökkel lehetünk „jó bőrben”, vagy létezik ennek más módja is?

Szervezetünk fokozatosan megújul. Táplálkozásunk is nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy bőrünk és hajunk egészséges legyen.

Edd magad széppé!

Egyrészt a fehérjéknek, valamint a vitaminoknak és ásványi anyagoknak van ebben fontos szerepe. A növényi fehérjék, gabonák, száraz hüvelyesek magas fehérjetartalommal rendelkeznek, tejjel, tejtermékkel, tojással kiegészítve megfelelő fehérjeforrást biztosítanak. Ahhoz, hogy minden létfontosságú aminosavat megkapjon szervezetünk, növényi fehérjék megfelelő párosításával is elérhetjük. Ilyenek például:

  • cereáliák + száraz hüvelyesek

  • száraz hüvelyesek + olajos magvak

  • cereáliák + tej + olajos magvak

  • zöldségfélék + cereáliák + tej

  • zöldségfélék + olajos magvak + tojás

Teljes értékű fehérjéket adnak még:

  • teljes kiőrlésű búza, száraz hüvelyes, mogyoró

  • barna rizs, száraz hüvelyes, szezámmag

  • kukorica, száraz hüvelyes

  • szója, búza, barna rizs

  • szezámmag, tarkabab, mogyoró, szója

Vitaminban gazdag étrend

Az elfogyasztott fehérjékből származó aminosavakból a máj segítségével újabb fehérjéket készít a szervezet. Ilyen például a keratin is, amely az új bőr és az új haj létrehozásához szükséges. A bőr és a haj egészséges állapotának megőrzésében vitaminok és ásványi anyagok is részt vesznek.

A-vitamin: hiányában száraz lesz a bőr, és a kórokozok is könnyebben behatolnak rajta keresztül. A-vitamint pótolhatjuk karotinban gazdag élelmiszerekkel, mint például a sötétzöld és sárga színű zöldségekkel és gyümölcsökkel (spenót, sárgarépa, sütőtök, sárgabarack, sárgadinnye).

B3-vitamin (niacin): hiányában bőrgyulladás is kialakulhat, hámlás, elszíneződés, valamint B2-vitaminnal együtt a száj és a nyelv nyálkahártyájának berepedezését okozhatja. Megfelelő fehérjebevitellel biztosítható a pótlás. Elsősorban a tejtermékek és a száraz hüvelyesek fogyasztása által.

B5-vitamin (pantoténsav): a haj őszülésének megakadályozása szempontjából fontos. Gabonák és olajos magvak kielégítő mennyiségben tartalmazzák.

B7-vitamin (biotin): hiányában hajhullás, bőrgyulladás jelentkezhet. Zöldségfélék, száraz hüvelyesek, tojás és élesztő segít pótolni a hiányt.

Kén: A szépség ásványi anyagának is nevezik, mert szerepe van a haj fényének és a fiatalos bőrnek a kialakításában. A kén raktározódik a szervezet minden egyes sejtjében, magasabb koncentrációban fordul elő a hajban, a bőrben és a körömben. A kén alkotórésze a keratinnak is. Legfőképpen a fehérjék aminosavaiban található meg. Forrásai: magvak, száraz hüvelyesek, tojás.

Cink: nélkülözhetetlen a normál bőr és haj kialakulásához és fenntartásához. Legnagyobb koncentrációban a bőrben, a hajban a körömben és a szemben található. Hiánytünete a durva és száraz bőr. Legnagyobbrészt búzakorpában, teljes kiőrlésű gabonákban, száraz hüvelyesekben, tojásban található meg.

Réz: a haj normál pigmentációjához és szerkezetének kialakításához szükséges. Gazdag források a szójaliszt, olajos magvak, búzakorpa.

Bőrünk egészségéhez táplálkozásunk is hozzájárul. A változatos vegetáriánus táplálkozás biztosítja mindazokat a tápanyagokat, vitaminokat és ásványi anyagokat, amelyek segítik szervezetünket a helyes működésben.

Egyed Gabriella

dietetikus


BOLDOG ÉLET Családi Életmódmagazin

http://boldogelet.hu/cikkek/id/jo-borben

Érdekes volt? Osszd meg: